Kysy mitä vain, vastaa kysymyksiin tai paranna vastauksia.
Tervetuloa Uudet vastaukset Uudet kysymykset
Minkälainen rooli kirkolla oli sotien aikana suomessa?
Mikä on oikeinkirjoituksen tarkistus?TUOTTAJAN LOPPURAPORTTI Kuvitteellisen sovelluksen esittelyvideo Late Night. Jenna Kemilä: graafikko, animointi ja tekijätuottaja Kuvitteelliselle sovellukselle animoitu esittelyvideo. Sovellus on tarkoitettu avuksi pyykinpesuun nuorille juuri kotoa muuttaneille. Animaation on tarkoitus markkinoida sovellusta, tässä tapauksessa myydä ideaa mahdollisille rahoittajille. Videolla esitetään ensin kohderyhmä ja ongelma, sitten sovelluksen tekniset toiminnot. Animaatio on vektori grafiikkaa ja toteutettu After Effects ohjelmalla. Videolla on käytetty vain neljää väriä ja valkoista. Tummanvihreä, vihreä, tummanpunainen ja punainen. Tallennusformaaatti on Kesto on Oma osallistuminen Aiheen valita tuntui kauhealta ajan tuhlaukselta. Game Lab oli juuri loppunut ja minulla iski kauhea painiikki. En tiennyt mitä tehdä ja mistä aloittaa, mutta tiesin, että pitäisi valmistua keväällä. Alotin ottamaan yhteyttä opettajiin ja assareihin. Päätin ensi tehdä tutkielmani ja opittuani teorian voisin tehdä produktioni. Kerkesin kirjoittaa ja etsiä taustamateriaalia jonkun verran kun tajusin, että minun tulisi aloittaa tekemään produktiota jos haluan valmistua. Jätin siis tutkielman sikseen hetkeksi ja alotin miettimään produktiota.Olisin mieluiten halunnut tehdä jonkun tilaustyön, koska tiesin oman aiheen valitta vaatisi paljon enemmän paneutumista ja innostuksen säilyttämistä. Halusin aiheen liittyvän tutkielmaani. Tutkin animaatiota käyttöliittymässä ja sen kuinka animaatio parantaa kommunikointia. Aiheita joita pyörittelin mielessä olivat sovellus ja animaatio. Minulla ei ollut aikaa tehdä hienoa tarinaa animaation taustalle ja enkä vielä omannut taitoa toteuttaa pelkkää animaatio tarinaa. Sovelluksen teko vaikutti hyvältä idealta, mutta taas aiheen valita oli vaikeaa. Keskustelin ohajaavan opettajan Karoliinan kanssa mahdollisia aiheita ennen ensimmäistä tapaamista. Heittelimme aiheita, jotka olisi iha tavallinen joka päivän sovellus. Innostuin sitten yhdestä aiheesta aika paljon, joka oli sovellus pyykinpesuun. Aloin miettimään aihetta tarkemmin ja kuvailemaan mahdollisen käyttäjän sovellukselle. Tutkielmaani materiaalia etsiessä löysin luennon jossa mainittiin brandäämisestä ja kuin tärkeää oli suunnata tuote kapealle ihmisryhmällä. Minun tapauksessani juuri kotoa muuttaneet noin 20-vuotiaat nuoret miehet. Tärkeää oli, että tuotetta ei suunnittele kaikille ihmisille. Tuote tuntuu henkilökohtaisemmalta, kun sitä suunnitellessa on ollut mielessä tietty käyttäjä. Pääsin alussa miettimään kuinka sovellus toimisi ja kokeilemaan mahdollisia animaatioita. Olin jo ehtinyt saada graafisen ilmeen jollekin tasolle, kun huomasin, että minulla ei ole aikaa kasata sovellusta. Lisäksi minun koodi taidoillani en olisi saanut aikaan, mitä olisin halunnut. Eräs ystäväni osaa koodata ja on siinä oikein hyvä. Hän lupautui kasaamaan sovelluksen jos minulla on kaikki materiaalit valmiina ja tiedän täysin miten sovellus toimii. Epäilin saavani kaikkea valmiiksi, että tietäisin sovelluksen niin hyvin, että osaisin kertoa mitä mikäkin nappi tekee. Aloin siis miettimään uutta aihetta. Päätin siis tehdä sovellukselle esittelyvideon, josta olin hyvin innoissani. Halusin kokeilla animoimista, mutta aihee valinta animaatiolle olisi ollut vaikeaa. Eikä minun tarvinnut heittää hukkaan kaikkea työtä jota olin jo tehnyt. Lisäksi olin jo hakenut tuotantolupaa. Aihe pysyi siis tavallaan samana. Aloitin storyboarding piirtelyn ja päätin, että minun on tärkeintä vain aloittaa työnteko nopeasti ja suunnitella paremmin myöhemmin. Joka oli ihan hyvä nyt jälkeen päin katsoessa. Taitoni kasvoivat videota tehdessä ja hahmo videolla sai koko ajan lisää yksityiskohtia. Viimehetkellä päätin muuttaa videon alun kokonaan, sillä se näytti hyvin keskeneräiseltä ja tasoltaan huonompi kuin muut kohtaukset. Koska en aikaisemmin ollut tehnyt animaatiota oli ehkä hyvä saada projekti vain liikkeelle ja tehdä vain jotai, vaikka sen joutui korjaamaan jälkeenpäin. Toisaalta alku on tärkein kohta jotta saa katsojan kiinnostumaan. Tein storyboardia samalla kun animoin ensin piirsin tikku-ukkoja ja sitten vektori version illustratorissa sieltä vein sen after effectsiin animoitavaksi. Muuten animoitin oli vain tasaista animaation tekeo, ainoa mainittava asia oli alun uudelleen tekeminen. Keskeiset opitut asiat Opin käyttämään after effectiä todella paljon. Aloitin sen käytän marraskuussa 2015 Oulu Game Labillä. Tein animaatioita peliin, suurimmanksiosaksi kävely animaatiota. Innostuin siitä todella paljon ja aloitin katsomaan animaatio tutoriaaleja. Osasin siis jo jonkun verran käyttää ohjelmaa, mutta rutiini puuttui. Tärkeintä on pitää layerien käyttä mahdollisimman pienenä tehdessä tälläistä projektia ja sen opin tutoriaaleista. Videoni ei ole vielä valmis, mutta siinä on jo yli 120layeriä. Työntekoa helpottaa ja nopeuttaa jos osaa jotain oikoteitä. Osaan nyt miettiä miten voisin toteuttaa halutun animaation ohjelmassa ja osaan ajatella kuinka saisin sen toteutettua mahdollisimman siististi layer rakenteen kannalta. Itsearviointi Olen tyytyväinen lopputulokseen, mutta olisin halunnut opinnäytetyöni olevan jotai vähän parempaan. Aikataulu oli mitä oli, joten siihen nähden onnistuin oiken hyvin. Opinnäytetyön tarkoitushan on oppia uusia asia, eikä olettaa, että loistaa siinä ensikerrralla. Nautin animaatioiden tekemisestä, mutta olisin varmasti pitänyt tästäkin enemmän jos työllä olisi ollut tilaaja. Olisin myös ehkä halunnut paneutua työhön kunnolla, mutta minulla loppui aika kesken. Kuten hahmon suunnittelu, olisin halunnut kunnolla miettiä ja suunnitella hahmon animaatioon. Se on jotain mikä on minulle vaikeaa, mutta juuri siksi olisin halunnut päästä tekemään sitä ja haastamaan itseni. Minua oli varmasti motivoinut tehdä työtä enemmän jos työllä olisi ollut tilaaja. Alan olemaan aika kyllästynyt tekemään vain omia kuvitteellisia projekteja, ja se kyllä näkyi tätäkin projektia tehdessä. Välissä innostuin enemmän, mutta sitten toisinaan oli todella vaikeaa saada mitään aikaa. Kireä aikataulu oli kuitenkin hyvä motivoija. Parhaiten onnistui graafinen ilme ja yhtenäinen värimaailma. Pidin myös itse sovelluksen ideasta, ja olisin mielelläni toteuttanut sen. Tuotannon suurimmat ongelmat Aikataulu oli suurin haaste ja sen tiukkuus. Aloitin tekemään produktiota ehkä vähän turhan myöhään. Ratkaisu tiukkaan aikatauluun oli se, että töitä tehtiin joka päivä, edes vähän. Minun ja aikataulun onneksi tunsin hyvin huonoa omatuntoa jos en tehnyt töitä. Muita haasteita produktiota tehdessä ei ollut. Kiitokset Karoliina, assarit ja kaikki ihmet, jotka on jaksanu kuunnella mun itkemistä tästä produktiosta.?